Deconstructing Creativity: Non-Linear Processes and Fluid Roles in Contemporary Music and Dance
The stereotype of creativity as an isolated, individual activity has given way to a more nuanced understanding of creativity as a social process. Our interview study of 23 contemporary music composers and choreographers focuses on the role that artifacts play in shaping creative collaborations with performers. We found that creators and performers form relationships where the creator acts as an author, a curator, a planner, or a researcher, and the performer acts as an interpreter, a creator, an improvisor, or an informant. Furthermore, we found that creators sculpt, layer, remix artifacts, moving fluidly across these different forms of interaction throughout the creative process. We conclude that the slippages that occur at the seams between roles and interactions drive creativity forward by opening up pathways into the future.
創造性は孤立した個人的な活動であるという固定観念は、社会的なプロセスとしての創造性という、より微妙な理解へと変わってきている。
23人の現代音楽の作曲家と振付師を対象とした我々のインタビュー調査は、演奏家との創造的なコラボレーションを形成する上で、人工物が果たす役割に焦点を当てたものである。
その結果、クリエイターとパフォーマーは、クリエイターが著者、キュレーター、プランナー、リサーチャーとして、パフォーマーが解釈者、クリエイター、インプロバイザー、インフォーマントとして機能する関係を形成することがわかった。
さらに、クリエイターは、創作プロセスを通じて、これらの異なる相互作用の形態を流動的に移動しながら、人工物を彫刻し、重ね合わせ、リミックスしていることがわかりました。
私たちは、役割と相互作用の継ぎ目で起こるズレが、未来への道を開くことによって創造性を前進させるのだと結論づけた。